Gruzie 2017

Část 1 https://youtu.be/6OYNXPIlaJI
Část 2 https://youtu.be/QatKAervkZg
Část 3 https://youtu.be/v8gdkaizi_w

Navštívili jsme a můj komnetář :

• Tbilisi
    hlavní město.
    Moje hodnocení : 60%
    Před odjezdem nás informace z netu varovali že jde o nudné město max na půl dne. No – a skutečně to tak je, nakonec jsme tady trávili 3 noci a opravdu měli problém něco kloudného podniknout. Já se moc těšil na moderní architekturu kterou můžete na fotkách vidět, bohužel např. ikonický 2 tubusy pod prezidenským palácem jsou prázdný a zavřený. Takže za mě můžu doporučit 1) kulturní spot Fabrika a 2) tradiční syrné lázně.

• Tušetie
    odlehlá horská na severovýchodě
    Moje hodnocení : 90%
    Máte rádi nenáročný horský treking v panenské přírodě kde není moc lidi ?
    Jeďte do Tušetie !
    I turisté kteří právě dorazili z Kazbeku říkali že kdyby to bývali věděli, tak jedou rovnou sem
    Příjezd : Moc lidi tu není protože nahoru vede silnice smrti sjízdná jen od června do října a to pouze pro jeepy 4×4. z Tbilisi jeďte do Telavi (větší město, doptejte se na jeep v infocentru) nebo přímo do vesnice Alvani kde stojí jeepy na křižovatce a čekají na turisty. Fixní cena je 200 Lari za auto nebo 50 za osobu ovšem pouze v min 4 lidech. My jsme dorazili taxíkem z Tbilisi do Alvani odpoledne a nikdo další už ten den nepřijel, takže jsme se nahoru už za zmíněnou cenu nedostali, až druhý den ráno. Cesta trvá asi 4 hodiny a je to fakt masakr, radši vemte větší auto (zpět nás vzali v malým Subaru a to jsme počítali andělíčky).
    Omalo : centrální vesnice, sem vás dovezou pokud si neřeknete jinak. Dělí se na spodní a horní, jeďte na horní kde je hrad a ves je kompaktnější, ve spodním Omalu je zase super výhled na hory. Nic moc tu není, jen guest-housy (jak se tady říká) a místní domky, žádná veřejná budova typy škola apod. Ceny jsou cca 25 Lari za noc v běžným hotýlku, 10 za snídani, 15 za večeri, 4 pivo, 10-15 láhev vína.
    Treking : asi budete vyrážet z Omala na jednodenní treky, před Omalem v lesíku je informační centrum národního parku kde mají mapu (POZOR : některé trasy v ní vyznačené už nejsou průchozí !). Před odjezdem jsem nabyl dojmu že jde o vysoké a težké hory, ale není to tak, budete ve výšce cca 2-2.5tis mnm, treky jsou značený barevnými značkami jako u nás a jsou velmi dobře zvládnutelné, žádný lezení, řetezy a pod. Nejspíš půjdete po prašné silnici nebo lesíkem. Občas potkáte šílený stoupání nebo klesání tzv. rovnou za nosem nahoru/dolu.
    Trek 1 Omalo – Shenako – Diklo : pohodový trek přes 2 vesnice, nejhezčí Shenako s kostelem nad domky a půvabnou hospůdkou
    Trek 2 Omalo – Dartlo : v cíli úžasná ves pod kopci, 2 strážní věže a všechny domky ze stejného tmavého materiálu, další pevnůstka nad vsí – must see záležitost.
    Mapa – viz zde

• Batumi
    kosmopolitní přímořské letovisko ?
    Moje hodnocení : 40%
    Hodně rozpačitý pokus o letovisko v západním stylu, s celkovou koncepcí si tu hlavu nelámou, takže vedle rozpadlýho paneláku 1 metr daleko stojí mrakodrap šíleného architekta. Hodně z nich je prázdných, nabídku na investování do místních realit dostanete na každým rohu. Vrcholem je ruské kolo zasezené v ohromné výšce do stěny činžáku. Ale abych nebyl jen negativní : super delfinárium a příjemný filmový festival.

• Borjomi
    národní park v srdci země
    Moje hodnocení : 50%
    Zde jsme chtěli vyrazil do národního parku na mírný treking (platí se permit) ale nějak nám už nezbyl čas. Proto jsme za 2 dny stihli jen výlet turistickou úzkokolejkou do Bakuriani (ztráta času) a prošli město Borjomi včetně krásně šílenýho zábavního lunaparku v ruském stylu se syrnou koupelí (ztráta času).

• Mccheta
    1-day trip z hlavního města, církevní centrum
    Moje hodnocení : 70%
    jen přes kopec z Tbilisi, velmi příjemná atmosféra, pravoslavná katedrála v centru i její okolí v perfektním stavu. Nad soutokem řek ještě jedna, možno k ní dojít pěšky podél dálnice ale radši si vemte taxíka.

• Klášter sv. Davida z Garedži
    1-day trip z hlavního města, skalní klášter na hranicích
    Moje hodnocení : 80%
    2 hodiny jízdy z hl.města, asi po hodině už žádné domy a lidé, čisté prázdno, krajina se mění na step. Na hranicích s Azerbajdžánem mniši vykutali v jeskyních klášter. Stojí za to vidět.